De hieronder opgenomen specificatie per belastingsoort is gebaseerd op de situatie per 31 december 2020 conform de door de accountant gewaarmerkte afrekeningen van BsGW. In algemene zin valt op te merken dat er vanuit BsGW, behalve bij de OZB-opbrengsten, geen signalen zijn ontvangen dat de geraamde belastingopbrengsten in 2020 niet zullen worden gerealiseerd. Omdat een aantal parameters nog niet is geactualiseerd, is het mogelijk dat er zich alsnog verschillen voordoen ten opzichte van de ramingen voor 2020. Deze zullen in de Jaarrekening 2021 worden meegenomen en verwerkt.
Onroerende zaakbelastingen
Jaarlijks wordt een nieuwe WOZ-waarde voor onroerende zaken vastgesteld. In 2020 is deze gebaseerd op de waardenpeildatum 1 januari 2019. De OZB-tarieven worden gecorrigeerd voor de gemiddelde waardeontwikkeling van het vastgoed, om de geraamde opbrengsten en de woonlastennota gelijk te kunnen houden.
De totale opbrengsten OZB die in de begroting 2019 zijn geraamd kwamen uit op ruim € 38.500.000. Op basis van de inzichten per ultimo 2020 worden deze opbrengsten naar alle waarschijnlijkheid gerealiseerd. Bij de Jaarrekening 2021 zullen eventuele verschillen (zoals gebruikelijk) worden verwerkt. De belangrijkste reden voor het positieve resultaat:
- In 2019 en 2020 zijn enkele grotere WOZ-objecten gereedgekomen, dit resulteerde in een meer dan geraamde toename van de OZB-opbrengst. Een deel van de toename is structureel van aard en reeds verwerkt in de in de begroting 2021 opgenomen extra opbrengst van € 300.000.
Onroerende zaakbelasting | |||||
---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||||
Rekening 2019 | 2020 | ||||
Tarief | Baten | Tarief | Baten | ||
Realisatie | Begroot | Realisatie | |||
Eigendom woningen | 0,1971% | € 18.395 | 0,1852% | € 18.761 | € 18.761 |
Eigendom niet-woningen | 0,3527% | € 11.735 | 0,3585% | € 11.520 | € 12.243 |
Gebruiker niet-woningen | 0,2833% | € 8.175 | 0,2880% | € 8.182 | € 8.370 |
Resultaat voorgaande jaren | € 108 | € 225 | |||
Totale baten | € 38.413 | € 38.463 | € 39.599 | ||
Voorziening oninbaar | -€ 170 | ||||
Totaal | € 38.413 | € 38.463 | € 39.429 | ||
Verschil | € 966 |
Hondenbelasting
De verwachte opbrengst hondenbelasting wijkt op basis van de huidige inzichten af van de begroting. De laatste jaren zijn de inkomsten geleidelijk teruggelopen als gevolg van de neerwaartse bijstelling van de tarieven conform raadsbesluit in 2017. De begroting is hier onvoldoende op bijgesteld en het aantal belastbare honden is licht gedaald. Hierdoor is inmiddels sprake van een structureel te kort van ruim € 60.000. De begroting 2021 zal hierop worden bijgesteld met € 50.000.
Hondenbelasting | |||
---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||
Rek. 2019 | 2020 | ||
Baten | Baten | ||
Realisatie | Begroot | Realisatie | |
€ 751 | € 717 | € 660 | |
Resultaat voorgaande jaren | € 5 | -€ 4 | |
Totale baten | € 756 | € 717 | € 656 |
Voorziening oninbaar | -€ 3 | ||
Totaal | € 756 | € 717 | € 653 |
Verschil | -€ 64 |
Toeristenbelasting
Bij de definitieve afrekening tot en met het jaar 2019 blijkt dat het aantal gerealiseerde overnachtingen hoger is dan het geprognosticeerde aantal, dit voornamelijk als gevolg van een algemene verbetering van het economische klimaat en daarnaast een beperkte groei van de capaciteit (areaaluitbreiding) in de lokale toeristensector. Het totale nadeel 2020 van € 544.000 is opgebouwd uit een voordeel van € 119.000 betrekking hebbende op 2019 en daarnaast een nadeel van € 663.000 als gevolg van Covid-19. Dit wordt nader toegelicht in de paragraaf Covid-19 van de programmaverantwoording.
Toeristenbelasting | |||
---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||
Rek. 2019 | 2020 | ||
Baten | Baten | ||
Realisatie | Begroot | Realisatie | |
€ 1.703 | € 1.792 | € 1.135 | |
Resultaat voorgaande jaren | € 170 | € 118 | |
Totale baten | € 1.873 | € 1.792 | € 1.253 |
Voorziening oninbaar | -€ 5 | ||
Totaal | € 1.873 | € 1.792 | € 1.248 |
Verschil | -€ 544 |
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing dient ter bekostiging van de kosten voor het beheer en de verwerking van huishoudelijk afval. Het tarief is conform de beleidsuitgangspunten voorcalculatorisch bepaald uitgaande van 100% kostendekkendheid. Deze kostendekkendheidsberekening omvat meer dan alleen de baten en lasten van het organisatieproduct afval zoals opgenomen in programma 2. Leefbaar Venlo.
Op basis van artikel 228a Gemeentewet is het namelijk toegestaan om ook de compensabele BTW en toerekenbare overhead als kostenpost aan de afvalexploitatie toe te rekenen. Deze toerekening gebeurt extracomptabel (buiten de financiële administratie om). Het saldo van de toegerekende BTW en overhead is derhalve een algemeen dekkingsmiddel.
Op basis van de daadwerkelijke realisatie in 2020 komt de kostendekkendheid uit op ongeveer 80%
Dit wordt echter niet veroorzaakt door de opbrengst afvalstoffenheffing, maar doordat de overige opbrengsten fors minder zijn dan begroot. Daarnaast zijn ook de uitgaven fors hoger dan begroot. Voor een toelichting hierop verwijzen zij u naar de toelichting op de baten en lasten van het product afval in het programma Leefbaar Venlo.
Afvalstoffenheffing | |||
---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||
Rek. 2019 | 2020 | ||
Baten | Baten | ||
Realisatie | Begroot | Realisatie | |
€ 8.182 | € 9.741 | € 9.868 | |
Resultaat voorgaande jaren | € 61 | € 29 | |
Totale baten | € 8.243 | € 9.741 | € 9.897 |
Verschil | € 156 |
Kostendekkendheid | bedragen x € 1000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
Afvalstoffenheffing | 11.822 | 797 | 1.985 | 14.604 | 1.848 | 9.897 | 11.745 | 80% |
Rioolheffing
Het tarief is conform de beleidsuitgangspunten voorcalculatorisch bepaald uitgaande van 100% kostendekkendheid. Deze kostendekkendheidsberekening omvat meer dan alleen de baten en lasten van het organisatieproduct riolering zoals opgenomen in programma 2. Leefbaar Venlo.
Op basis van artikel 228a Gemeentewet is het namelijk toegestaan om ook de compensabele BTW en toerekenbare overhead als kostenpost aan de rioolexploitatie toe te rekenen. Deze toerekening gebeurt extracomptabel (buiten de financiële administratie om). Het saldo van de toegerekende BTW en overhead is derhalve een algemeen dekkingsmiddel.
De gerealiseerde opbrengsten rioolheffing zijn ten opzichte van de totale begroting beperkt hoger uitgevallen. Dit is met name toe te rekenen aan de opbrengst vanuit het variabele tarief voor niet-woningen (grootverbruikers).
Er wordt onderscheid gemaakt tussen kleinverbruik en grootverbruik. Voor het kleinverbruik (tot en met 1.000 m³ waterafvoer per kalenderjaar) wordt een vast bedrag per perceel geheven van € 155,30. Indien meer dan 1.000 m³ water is afgevoerd, wordt voor het meerdere een bedrag van € 0,28 per m³ berekend.
Rioolheffing | |||
---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||
Rek. 2019 | 2020 | ||
Baten | Baten | ||
Realisatie | Begroot | Realisatie | |
Kleingebruik | € 7.571 | € 7.622 | € 7.563 |
Grootverbruik | € 502 | € 415 | € 534 |
Resultaat voorgaande jaren | € 90 | € 41 | |
Totale baten | € 8.163 | € 8.037 | € 8.138 |
Verschil | € 101 |
Kostendekkendheid | bedragen x € 1000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
Rioolheffing | 6.179 | 1.177 | 1.166 | 8.522 | 385 | 8.138 | 8.523 | 100% |
Leges
Titel 1. (algemene dienstverlening)
- Burgerlijke stand
Het product is als gevolg van landelijk gemaximeerde leges niet volledig kostendekkend. Werkzaamheden voor kosteloze huwelijken (wettelijke plicht) e.d. worden niet toegerekend. Daarnaast is er sprake van lagere inkomsten als gevolg van een afname van het aantal aangevraagde uittreksels. Als gevolg van de Corona pandemie en de maatregelen ter bestrijding ervan, is een substantieel aantal huwelijken uiteindelijk verplaatst dan wel niet doorgegaan. Tegelijk stonden hier voorbereidingskosten tegenover zoals voor huwelijksdossier vormen. - Reisdocumenten
Jaarlijks zijn er fluctuaties in het aantal aanvragen. Tot en met februari 2024 is er sprake van een reisdocumentendip als gevolg van de langere geldigheid van reisdocumenten voor volwassenen. Leges zijn inclusief het Rijkslegesdeel, en niet hoger dan de maximum geldende landelijke tarieven. - Rijbewijzen
Jaarlijks zijn er fluctuaties in het aantal aanvragen. Dit heeft gevolgen voor baten/inkomsten. In 2019 was sprake de afgifte van een hogere aantal rijbewijzen van diverse categorieën. Daar tegenover staan hogere lasten voor inzet van eigen personeel. Leges zijn inclusief het rijkslegesdeel, en niet hoger dan de maximum geldende landelijke tarieven. - Persoonsdocumenten en basisregistratie personen
Opbrengsten nemen af doordat instanties rechtstreeks inzage hebben in de BRP (Basis Registratie Personen) en via E-herkenning (een soort DigiD voor bedrijven) een VOG kunnen aanvragen. Daarnaast neemt als gevolg van digitalisering en veranderde wetgeving het aantal opgevraagde uittreksels af. Tenslotte is als gevolg van de Corona pandemie en de maatregelen ter bestrijding ervan, het aantal aanvragen voor Verklaring omtrent gedrag sterk teruggelopen. Landelijk nam het aantal vacatures substantieel af. Dat resulteerde in minder VOG aanvragen. - Gemeentearchief
De legesinkomsten nemen de laatste jaren af als gevolg van regelgeving en marginale verstrekkingskosten. - Naturalisaties
Het aantal naturalisaties en opties ter verkrijging van het Nederlanderschap zijn toegenomen daar staan echter hogere Rijksleges en afdrachten tegenover. Leges zijn inclusief het Rijksdeel, en niet hoger dan de maximum geldende landelijke tarieven. - Kansspelen
De leges zijn dermate gering dat er geen specifieke analyse wordt verricht. - Overige leges
De overige leges bestaan hoofdzakelijk uit de onderdelen GGD-tarieven, parkeerontheffingen en de aanvragen voor de aanleg van kabels en leidingen. De kosten zijn budgettair neutraal.
Titel 2. (dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning)
- Omgevingsvergunningen
De realisatie van de legesinkomsten 2020 is hoger uitgevallen doordat er meer aanvragen zijn verleend dan verwacht. De hoeveelheid ingediende aanvragen wordt hoofdzakelijk bepaald door de markt(ontwikkelingen).
Titel 3. (dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn)
Als gevolg van de Corona pandemie en de maatregelen ter bestrijding ervan, minimaliseerde het aantal vergunningen evenementenvergunningen.
- Drank- en horecawet
De opbrengst is stabiel. Bij samenloop van legesaanvragen (drank- en horecawet en exploitatie) wordt slecht eenmaal leges (drank- en horecawet) berekend. Venlo hanteert een tariefdifferentiatie voor wijzigingen. - Evenementen
De evenementenleges zijn van oudsher niet kostendekkend. Een percentage is voor zover bekend niet vastgelegd. Dit is verbonden aan de gekozen differentiatie. Om de leges kostendekkend te krijgen zou het tarief moeten worden verzesvoudigd. Werkzaamheden voor meldingen worden niet toegerekend. - Seks-inrichtingen/escort
De leges zijn dermate gering dat er geen specifieke analyse wordt verricht. - Winkeltijdenwet
De leges zijn dermate gering dat er geen specifieke analyse wordt verricht.
bedragen x € 1.000 | ||||||||
Leges | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Titel 1: | ||||||||
Burgerlijke stand | 67 | 81 | 3 | 152 | 135 | 135 | 89% | |
Reisdocumenten | 262 | 231 | 2 | 495 | 404 | 404 | 82% | |
Rijbewijzen | 338 | 178 | 516 | 479 | 479 | 93% | ||
Persoonsdocumenten en Basisregistratie personen | 77 | 62 | 1 | 140 | 120 | 120 | 86% | |
Gemeentearchief | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 100% | ||
Naturalisaties | 164 | 45 | 209 | 114 | 114 | 55% | ||
Kansspelen | 3 | 1 | 4 | 2 | 2 | 45% | ||
Overige leges | 471 | 471 | 471 | 471 | 100% | |||
Totaal titel 1 | 1.382 | 599 | 7 | 1.987 | 0 | 1.726 | 1.726 | 87% |
Titel 2: | ||||||||
Omgevingsvergunning | 2.175 | 1.628 | 42 | 3.845 | 36 | 3.905 | 3.941 | 102% |
Totaal titel 2 | 2.175 | 1.628 | 42 | 3.845 | 36 | 3.905 | 3.941 | 102% |
Titel 3: | ||||||||
Drank en horecawet | 28 | 27 | 55 | 38 | 38 | 69% | ||
Evenementen | 34 | 30 | 1 | 65 | 8 | 8 | 12% | |
Sexinrichtingen/escort | ||||||||
Winkeltijdenwet | ||||||||
Totaal titel 3 | 62 | 57 | 1 | 120 | 46 | 46 | 38% | |
Totaal titel 1 t/m 3 | 3.619 | 2.284 | 50 | 5.952 | 36 | 5.677 | 5.713 | 96% |
* Kostendekkendheid wordt toegelicht in onderstaande tekstpassage |
Lijkbezorgingsrechten
Het werken met mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt op de begraafplaats heeft een maatschappelijk doel maar ook een bijkomstig financieel positief resultaat: minder lasten.
Kostendekkendheid | bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
Lijkbezorging | 383 | 60 | 443 | 23 | 374 | 397 | 90% |
Haven- opslaggelden
Hoogwater in het voorjaar heeft gezorgd voor minder hoge baten dan begroot.
Kostendekkendheid | bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
Haven- en opslaggelden | 275 | 40 | 315 | 278 | 278 | 88% |
Marktgelden
De baten zijn vanwege corona vrijstelling voor marktgelden veel lager dan begroot. Daarom is de kostendekkendheid heel laag.
Kostendekkendheid | bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
Marktgelden | 114 | 2 | 13 | 129 | 56 | 56 | 43% |
Bedrijven Investerings Zones (BIZ) Blerick, Tegelen en Venlo
Met ingang van 01-01-2015 is de experimentenwet BIZ overgegaan in een definitieve wet. In september 2015 zijn de drie BIZ-verordeningen betreffende deze gebieden reeds geaccordeerd door de raad en vastgesteld voor de periode 2016-2020.
Woonlasten
Om de ontwikkeling van de belastingdruk binnen onze gemeente te volgen geven wij deze ontwikkeling weer volgens de (landelijk breed erkende) definitie van het Coelo (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden). De gemeentelijke woonlasten worden als volgt gedefinieerd: het gemiddelde bedrag dat een huishouden in een woning met gemiddelde waarde in een gemeente betaalt aan Onroerende Zaak Belasting (OZB), rioolheffing en afvalstoffenheffing (reinigingsheffing), minus een eventuele heffingskorting.
Atlas lokale lasten (Coelo)
Sinds 2007 geeft het Coelo jaarlijks de Atlas van de lokale lasten uit. Deze atlas bevat een ranglijst waarin de woonlasten van alle gemeenten zijn gerangschikt van laag naar hoog (nummer 1 heeft de laagste lasten).
Venlo is in deze ranglijst in 2020 op positie 202 (totaal aantal gemeenten 372) terecht gekomen, ten opzichte van plek 193 in 2019 (176 in 2018).
Vergelijking woonlasten
In onderstaande grafiek worden de woonlasten van Venlo weergegeven t.o.v. het landelijke gemiddelde van alle Nederlandse gemeenten, de grote (100.000+) gemeenten en daarnaast de grote Limburgse gemeenten. Ten opzichte van de Limburgse gemeenten zijn de woonlasten in Venlo nagenoeg gelijk voor wat betreft Heerlen en Maastricht en lager t.o.v. Sittard-Geleen, ten opzichte van het landelijk gemiddelde en het gemiddelde van de grote gemeenten hoger. In Venlo is het aandeel OZB ten opzichte van alle referentiegroepen hoger daar staat tegenover dat het aandeel afvalstoffenheffing en rioolheffing ten opzichte van alle groepen lager is.