Sinds 2019 is in overleg met de auditcommissie en de rekenkamer Venlo besloten de monitoring van de aanbevelingen van de rekenkameronderzoeken op te nemen op twee momenten in de P&C-cyclus, te weten de jaarrekening en de begroting.
Gedurende het jaar vindt periodiek overleg plaats tussen de rekenkamer, de bestuurssecretaris en de businesscontroller. Twee keer per jaar rapporteert de businesscontroller de stand van de zaken van de opvolging van de aanbevelingen van de rekenkameronderzoeken aan de auditcommissie.
In deze paragraaf is de monitoring van de aanbevelingen van de volgende rekenkameronderzoeken opgenomen:
- Onderzoek 'Helpt de schuldhulpverlening' een rekenonderzoek naar de schuldhulpverlening in Venlo. (publicatie december 2019 (oordeelsvormende raadsvergadering van 15 januari 2020)
- Onderzoek 'Arbeidsmarktbeleid in Venlo - een analyse van de arbeidsmarkt, het gemeentelijk beleid en het instrumentarium' (publicatie juli 2020 (oordeelsvormende raadsvergadering 9 september 2020)
Beide rapporten zijn te vinden op https://gemeenteraad.venlo.nl/onderzoeken .
De stand van zaken van de opvolging van de aanbevelingen zijn verwerkt in een stoplichtenrapportage. De status groen geeft aan dat de aanbeveling is afgerond, oranje betekent dat de aanbeveling nog of nog niet geheel is afgerond. Een rode status geen aan nog niet afgerond of nog niet opgepakt.
Onderzoek 'Helpt de schuldhulpverlening'
Het onderzoek van de rekenkamer heeft tot doel inzicht te verkrijgen in de doeltreffendheid en doelmatigheid van de schuldhulpverlening in Venlo, en in de wijze waarop preventie en vroegsignalering worden aangepakt. Met dit inzicht wil de rekenkamer de gemeenteraad ondersteunen in zijn kaderstellende en controlerende rol. Daarnaast wil de rekenkamer de gemeente ook ondersteunen door de verkregen inzichten te vertalen in een aantal verbeterpunten in het beleid en de uitvoering van schuldhulpverlening.
De centrale vraag is:
Hoe effectief en efficiënt verloopt de uitvoering van schuldhulpverlening in de gemeente Venlo? Hoe effectief is het preventieve deel van het beleid in Venlo? En (hoe) kan het beter?
In onderstaande tabel is aangeven hoe de aanbevelingen van het onderzoek zijn vertaald naar acties en wat de stand van zaken daarvan is.
| Aanbevelingen | Uitgevoerde actie | Status | Toelichting | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Maak een analyse van het schuldenprobleem en de risicogroepen | We maken een analyse van de doelgroep en risicogroepen. | Aanbeveling loopt | We hebben vastgesteld dat huishoudens met kinderen die 18 jaar worden en werkenden met wisselende inkomsten het grootste risico lopen om in schulden te geraken. Kinderen die 18 jaar worden en gaan werken of stoppen met werken zijn life-events met een financieel risico. Met het preventieplan (zie ook aanbeveling 16) richten we ons op deze life-events om schulden te voorkomen. | |
2 | Het gemeentelijk beleid en de geboden dienstverlening worden vastgelegd in een door de raad vast te stellen aanpassing van het huidige beleidsplan | We leggen in het najaar een addendum bij beleidsplan “Actief uit armoede en schulden; Integrale aanpak 2019 – 2022” ter besluitvorming voor aan de raad. In het addendum brengen we het beleid in beeld op de onderdelen: preventie, signalering, curatie en nazorg. We leggen daarbij vast welke diensten we aan inwoners aanbieden. Daarvoor nemen we de gedragscode van de NVVK als uitgangspunt. | Aanbeveling is afgerond | Het Addendum bij het beleidsplan actief uit armoede en schulden is op 19 augustus 2020 voor besluitvorming aan de raad aangeboden. Het presidium heeft de behandeling van het stuk doorgeschoven naar november. Het Addendum is op 25 november jl. vastgesteld. De Beleidsregels schuldhulpverlening zijn gereed. | |
3 | Scherp samen met de uitvoering de doelen aan | We onderscheiden de fases: preventie, signalering, curatie en nazorg. Per fase leggen we in het beleid vast wat we doen en met welk doel. We benoemen daarbij meetbare indicatoren. | Aanbeveling is afgerond | De klantadviseurs schuldhulpverlening worden betrokken bij alle beleidskeuzes. | |
Aanbevelingen | Uitgevoerde actie | Status | Toelichting | ||
4 | Zorg voor een goede bezetting | We onderzoeken welke formatie gemeenten met een vergelijkbare omvang inzetten. We houden daarbij rekening met de diensten die we zelf uitvoeren en de diensten die we uitbesteden. We beoordelen in hoeverre de formatie bij schuldhulpverlening in Venlo overeenkomt met die van andere gemeenten. | Aanbeveling is afgerond | Door verschillen in inrichting van het proces schuldhulpverlening tussen verschillende gemeenten , is het niet mogelijk de uitvoering in Venlo goed te vergelijken met andere gemeenten. | |
5 | Verbind beleid en uitvoering | Beleid en uitvoering evalueren jaarlijks de samenwerking. Daarbij beoordelen zij of de uitvoering aansluit bij de doelstellingen van het beleid. | Aanbeveling is afgerond | Afstemming tussen beleid en uitvoering vindt plaats in het teamoverleg schuldhulpverlening en in werkgroepen voor specifieke beleids- of uitvoeringsonderwerpen . | |
6 | Zorg voor meer structuur en aansturing van de uitvoering | Het werkproces schuldhulpverlening in de Suite aanpassen. | Aanbeveling is afgerond | Het werkproces is opnieuw ontworpen en verwerkt in de Suite. | |
7 | Creëer beter zicht op (on)mogelijkheden van de klant aan de “voorkant” | We onderzoeken welke screeningsinstrumenten in de markt beschikbaar zijn om de (on)mogelijkheden van de klant in beeld te brengen. We onderzoek hoe andere gemeentes deze instrumenten waarderen. Vervolgens maken we een keuze voor een instrument. | Aanbeveling loopt | De screeningsinstrumenten zijn onderzocht. Ervaringen met de Mesis-toets zijn negatief. We hanteren een eigen ontwikkeld screeningsformulier. Dat formulier is beschikbaar, maar vraagt nog om een kleine doorontwikkeling. |
Aanbevelingen | Uitgevoerde actie | Status | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
8 | Registreer belangrijke gegevens over de uitvoering | We stellen vast welke gegevens we over de uitvoering willen hebben (onder andere gegevens over instroom, hoogte van de schuld, aantal schuldeisers en inzet van diensten). | Aanbeveling is afgerond | We hebben vastgesteld welke gegevens we willen registreren. Het werkproces schuldhulpverlening is vervolgens opnieuw ontworpen waarbij volledig rekening is gehouden met de gewenste informatie. | |
9 | Versterk de aansturing | We leggen de sturingsinformatie vast in een dashboard. We rapporteren 2 keer per jaar aan het Programmaberaad Sociaal Domein en aan de Directie. | Het Dashboard Schuldhulpverlening is sinds juli in gebruik. Het dashboard biedt aan de teamleider Werk en beleid sturingsinformatie. Het dashboard geeft een actueel beeld voor processen die sinds juli zijn gestart. Daar waar het dashboard nog (mede) is gebaseerd op processen die voor juli zijn gestart, is de informatie nog niet voldoende betrouwbaar. | ||
10 | Organiseer betere afstemming en samenwerking binnen de gemeente | We stellen vast welke interne teams relevant zijn om afspraken mee te maken en maken afspraken met deze teams. | Aanbeveling loopt | We hebben in beeld op welke plaatsen in de organisatie we inwoners met (risico op) schulden kunnen vinden. Afspraken inzake de Participatiewet zijn gemaakt. Afspraken met de sociale wijkteams zijn er, maar moeten verstevigd worden. Afspraken met P&O en BSGW zijn nog niet gemaakt . | |
11 | Registreer de schuldhulpvragen in de buurten | We leggen in het werkproces schuldhulpverlening vast hoe een aanvraag bij het team binnenkomt. | Aanbeveling loopt | We registreren de herkomst van een signaal bij een aanvraag schuldhulp. Incluzio registreert financiële vragen bij de I&A punten en budgetcoaches. Nog nagaan in hoeverre aard en afhandeling worden geregistreerd. | |
Aanbevelingen | Uitgevoerde actie | Status | Toelichting | ||
12 | Maak de toegang tot schuldhulpverlening inzichtelijk | De toegang tot en rol van diverse partijen bij financiële problemen in beeld brengen. | Aanbeveling loopt | In samenwerking met de Alliantie Vrijwillige Schuldhulp zijn de partijen die betrokken zijn bij de toegang tot schuldhulpverlening in beeld gebracht. | |
13 | Werk beter samen met vrijwilligersorganisaties | We betrekken de vrijwilligersorganisaties bij het in beeld brengen van de toegang (aanbeveling 13). En we maken afspraken met vrijwilligersorganisaties over de toegang en het delen van informatie. | Aanbeveling loopt | We werken samen met de werkgroep schuldhulpverlening van Bindkracht (en de daaraan verbonden partijen) om de toegang in beeld te brengen. We sluiten meerdere keren per jaar aan bij de Stuurgroep van Bindkracht. Daarnaast vindt 2 keer per jaar overleg plaats met Schuldhulpmaatje Venlo. Er zijn nog gesprekken geweest met Humanitas. | |
14 | Versterk de samenwerking met Plangroep | Geen aanvullende acties vereist. | Aanbeveling afgerond | De samenwerking met |
Aanbevelingen | Uitgevoerde actie | Status | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
15 | Werk doelgerichter en meer structureel aan preventie | Aanbeveling afgerond | In samenwerking met de budgetcoaches van Incluzio is een preventieplan vastgesteld. Daarin geven we aan welke life-events tot welke financiële risico’s leiden, wie kan signaleren en welk aanbod we een inwoner kunnen doen. | ||
16 | Organiseer de vroegsignalering goed en inzichtelijk | We maken een werkproces vroegsignalering. We sluiten convenanten met aangesloten partijen. We starten met vroegsignalering op basis van data. | Aanbeveling loopt | Het werkproces is gereed . We maken gebruik van RIS Matching van inforing voor registratie van betalingsachterstanden en van RIS Vroeg Erop Af voor het opvolgen van deze signalen. | |
17 | Verbeter het inzicht en de grip op bewindvoering | We maken een overzicht van inwoners die onder bewind staan en voor wie wij bijzondere bijstand betalen. | Aanbeveling loopt | We hebben een overzicht van de inwoners onder bewind en we hebben een selectie gemaakt van wie we onderzoeken of het bewind moet blijven voortbestaan of worden opgeheven. | |
18 | Kies het perspectief van de inwoners | We bepalen of we zelf onderzoek doen of dat we dat door een externe partij laten doen. | Aanbeveling is nog niet opgepakt | Dit staat gepland voor 2021. |
Onderzoek 'Arbeidsmarktbeleid in Venlo - een analyse van de arbeidsmarkt, het gemeentelijk beleid en het instrumentarium'
Aanleiding voor het onderzoek is onder meer de ogenschijnlijke ‘discrepantie’ tussen de relatief snelle groei van het aantal banen in (de regio) Venlo in de afgelopen jaren, en de ontwikkeling van het bijstandsvolume in die periode (minder snelle daling). Een andere aanleiding is het uitblijven van ‘strategisch arbeidsmarktbeleid’ waar de raad al in 2018 om vroeg.
De doelstelling van dit onderzoek is een actuele arbeidsmarktanalyse te bieden en inzicht te bieden in de
doeltreffendheid en doelmatigheid van het arbeidsmarktbeleid en bijbehorende instrumenten van de gemeente in de periode 2015-2019. Bij arbeidsmarktbeleid gaat het om de inspanningen om -al dan niet samen met lokale en (Eu-)regionale netwerkpartners- inwoners te scholen en naar werk te geleiden en om (passende) werkgelegenheid aan te trekken.
De centrale vraag is:
In hoeverre waren de inspanningen van de gemeente Venlo om de arbeidsparticipatie van haar inwoners tussen 2015 en 2019/2020 te verhogen, doeltreffend en doelmatig?
Onderzoeksvragen:
a) In hoeverre is er in (de regio) Venlo sprake van een evenwichtige ontwikkeling van de arbeidsmarkt?
b) Is er bij de gemeente Venlo sprake van een eenduidig arbeidsmarktbeleid?
c) Welke activiteiten en instrumenten heeft de gemeente in de periode 2015-2019 ingezet?
d) Wat waren de resultaten van die inzet?
e) Hoe is er invulling gegeven aan de informatievoorziening aan en kaderstelling en controle door de
gemeenteraad?
| Aanbevelingen college | Uitgevoerde actie | Status | Toelichting |
---|---|---|---|---|
1. | Zorg voor een integraal meerjarig beleidskader op basis van een grondige analyse van de Venlose arbeidsmarkt. Vraag het college nogmaals om een strategische visie op de Venlose arbeidsmarkt te formuleren en deze mede | Er wordt gewerkt aan een strategische visie arbeidsmarkt. Momenteel is een bijeenkomst met stakeholders in voorbereiding. Deze staat gepland in week 8/9. | Aanbeveling loopt | |
2 | Zorg voor een meerjarige uitvoeringsagenda en consequente monitoring op basis van een | nog geen concrete acties benoemd | Aanbeveling nog niet opgepakt | |
3 | Zorg voor informatie op maat voor een meer betrokken raad. | Nog geen concrete acties benoemd | Aanbeveling nog niet opgepakt |