01. Risico: Grondexploitatie – Grondverkoop*
Toelichting risico: | |
Als gevolg van externe factoren als ontwikkelingen in de (economische) marktsituatie kan de verkoop van gemeentelijke gronden en gebouwen stagneren dan wel aan prijsfluctuaties onderhevig zijn. (markt- en afzetrisico’s). Ondanks de versterking van de (woning)vastgoedmarkt in Venlo in de afgelopen periode blijft deze achter bij de ontwikkeling in heel Nederland. | |
Kans: | 10-75% |
---|---|
Financiële impact: | € 22.471.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Voor de verkopen te optimaliseren hebben we een website laten maken om ons vastgoed te presenteren. We hebben kavels laten opschonen, hier te koop borden op laten plaatsen. Er is een acquisiteur aangesteld om de verkoop optimaal te begeleiden. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 10.985.500 |
02. Risico: Ondertunneling vierpaardjes
Toelichting risico: | |
Op basis van het plan van aanpak (college 19.12.2017) is het project in 2018 herijkt en is sindsdien sprake van een investeringsraming passend bij de huidige (markt)situatie. De herijkte investeringsraming laat een verhoging van het (oorspronkelijke) investeringsbedrag uit 2017 zien van circa €10 miljoen. De uiteindelijke aanneemsom zal bepaald worden bij de aanbesteding van de realisatie. Aanbesteding van de realisatie is voorzien in jaar 2022. Realisatie is voorzien in jaar 2023 t/m 2025. Jaar 2020 en 2021 worden gebruikt voor de planuitwerkingsfase (besluit 22 oktober 2019, RIB nr. 122). Na afloop van deze planuitwerkingsfase zal een besluit over de realisatiefase worden voorgelegd. Risico's zijn gelegen in marktwerking (bouwkosten, vastgoed, kostenstijging algemeen), bodemgesteldheid/vervuiling, grondwater, in de organisatiekosten en vertragingskosten (niet halen van de planning). | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 10.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Door de uitvoering van een herijking in 2018 is er nu concreet zicht op de totale opgave en de daarbij behorende risico's. Sprake is van een actuele investeringsraming waarbij rekening is gehouden met marktwerking en prijsstijgingen. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Momenteel bevindt het project zich in de planuitwerkingsfase. In deze fase zal het ontwerp worden geoptimaliseerd maar vindt ook de verwerving van het benodigde vastgoed/gronden plaats. Rekenen en tekenen vindt parallel plaats, zodat de kosten en risico's inzichtelijk blijven en ingespeeld kan worden op mogelijke kostenverhogende aspecten. Gekozen is tevens voor heldere beslismomenten in de projectfasering (verkenning, planuitwerking -ontwerp- realisatie), zodat ten alle tijden ruimte bestaat voor nadere afweging. Europese subsidie is verkregen voor de planuitwerkingsfase, de onderzoekskosten en ingezet wordt op subsidiemiddelen voor de realisatiefase. Tot slot wordt met de projectpartners (Rijk en Provincie) het belang van het project continu onder de aandacht gebracht en onderschreven. Met de provincie zijn gemaakte afspraken over hun bijdrage recent geactualiseerd in een addendum op de bestuursovereenkomst. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 5.000.000 |
03. Risico: Grondexploitatie Bijdragen van andere overheden *
Toelichting risico: | |
Aan subsidiebeschikkingen voor bepaalde werkzaamheden zijn voorwaarden verbonden. De realisatie van de werkzaamheden kan in tijd en geld afwijken van deze voorwaarden waardoor het risico op intrekking van (een gedeelte van) de subsidie kan optreden. | |
Kans: | 10-50% |
---|---|
Financiële impact: | € 15.200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Goede dossieropbouw en archivering is van groot belang en kan risico’s beperken voor de uiteindelijke verantwoording aan de verstrekkende instantie. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 2.950.000 |
04. Risico: Grondexploitatie - Bouw en woonrijp maken*
Toelichting risico: | |
De kosten van bouw- en woonrijp maken kunnen doorgaans goed worden geraamd. Echter de kosten van bijvoorbeeld archeologie, explosievenonderzoek en asbestverwijdering worden doorgaans pas duidelijk als gestart wordt met de werkzaamheden. Daarnaast kan de marktsituatie leiden tot plotselinge fluctuaties in het prijsniveau van de investeringen | |
Kans: | 25-75% |
---|---|
Financiële impact: | € 8.467.200 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Veelvuldig afstemmen met afdeling openbare werken over ramingen. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 2.866.800 |
05. Risico: Grondexploitatie – Plankosten*
Toelichting risico: | |
De plankostenbudgetten van grondexploitaties kunnen onder druk komen te staan als gevolg van langdurige planvoorbereiding en/of -uitvoering. Dit kan het gevolg zijn van bezwaren tegen plannen of de marktsituatie die vraagt om een regelmatige bijstelling van de plannen. Ook de vertraging in de uitvoering van plannen als gevolg van de wijzigingen in de marktsituatie verhogen de kosten van planbegeleiding. | |
Kans: | 10-75% |
---|---|
Financiële impact: | € 7.250.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Veelvuldig met omgeving en marktpartijen afstemmen om zo het planontwikkelingsproces te versnellen en te verbeteren. (Zie ook beheersmaatregel grondverkoop gericht op beheersing stagnatie in uitvoering). | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 1.875.000 |
06. Risico: Herijking sociaal beleid Venlo en gemeentebreed vastgoed
Toelichting risico: | |
De gemeente Venlo heeft in de afgelopen jaren invulling gegeven aan de decentralisatie binnen het sociaal domein. Nu, vijf jaar na de decentralisaties, de ervaringen die in die periode hebben opgedaan en de bijstellingen die hebben plaats gevonden, is het tijd voor een herijking van het sociaal beleid. Hoewel de gemeente Venlo een relatief succesvolle, maar vanuit financieel oogpunt ook noodzakelijke, turnaround heeft gerealiseerd staat de beoogde inhoudelijke transformatie van (het kostbare) Beschermd Wonen naar lichtere vormen van zorg nog in de kinderschoenen. Dit betekent dat wij nog niet volledig kunnen inschatten dat de herijking ook binnen de gestelde termijn kunnen realiseren. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 3.500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
€ 450.000 met ingang van 2021 oplopend tot € 3.500.000 structureel met ingang van 2024. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
: Herijking leidt tot verschuivingen in de wijze waarop de gemeente Venlo in de toekomst haar publieke aanbod fysiek organiseert en faciliteert. Daarbij wordt gekeken naar de functies, de bezettingsgraad, het kostenniveau en een optimale spreiding over onze gemeente. Het betreft het totaal aan, voor de verschillende functies ingezet, gemeentelijk (maatschappelijk) vastgoed. Daarbij betrekken we niet alleen de exploitatiebijdragen maar o.a. ook de kapitaallasten. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 1.750.000 |
07. Risico: Jeugd
Toelichting risico: | |
In de In de begroting jeugd 2021 is rekening gehouden met werkelijke uitgaven in 2019 en begin 2020. Volumeontwikkelingen zijn bij jeugdhulp grillig en onvoorspelbaar, bijvoorbeeld schommelingen in instroom (aantallen vallen hoger uit dan aanvankelijk ingekocht), of overdracht van jeugdigen vanuit het woonplaatsbeginsel. Voor sommige type voorzieningen kan dit direct (flinke) financiële impact hebben. Daarnaast worden we elk jaar geconfronteerd met casussen met een bovengemiddeld intensieve zorgvraag, die buiten de afspraken met aanbieders vallen, omdat deze uitgaan van een gemiddelde zorgvraag. De contractverlening maatwerkdiensten jeugd 2021 is nog niet met alle aanbieders afgerond. Hier komt bij dat de gevolgen als gevolg van het coronavirus onvoorspelbaar zijn, effecten zullen in elk geval ook in 2021 merkbaar zijn, zoals de lengte van hulpverleningstrajecten. Voor continuering van bestaande projecten voor de transformatie zijn beperkte middelen beschikbaar. Hierdoor zien we een risico dat de uitgaven in de jeugdhulp gelijk blijven en (nog) onvoldoende dalen. Tenslotte zien we een onzekerheid in de aanbesteding voor maatwerkdiensten jeugd en integrale crisishulp jeugd. Hoewel we op basis van tariefstelling verwachten passende afspraken te kunnen maken, maken we een voorbehoud in afwachting van de uitkomst van de aanbestedingen. Landelijk vindt naar verwachting in de loop van 2021 besluitvorming plaats door het Rijk over de noodzaak naar structurele extra middelen voor de jeugdzorg. De risico's meerjarig hebben we niet gekwantificeerd omdat deze nog niet mee wegen in 2021. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 2.600.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Per risico is een inschatting gemaakt. Bij volumeontwikkeling hebben we gekeken naar voorgaande jaren. Bij andere risico's is een zo goed mogelijke inschatting gemaakt van risico en percentage. Dit hebben we opgeteld tot een totaal percentage en bedrag. De risico's meerjarig hebben we hierin niet gekwantificeerd. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
We beheersen door in te zetten op monitoring en sturing van zorgaanbieders, en bij afwijkingen de gevolgen in beeld te brengen. We beheersen de risico's voor het niet vervolgen van de transformatie door hiervoor in 2021 in te investeren. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 1.300.000 |
08. Risico: Gemeenschapsaccommodaties
Toelichting risico: | |
De gemeenschapsaccommodaties (GA) hebben te maken met het wegvallen van een deel van de omzet. Dit komt door het lagere aantal gebruikers en bezoekers vanwege de 1,5 meter maatregel en de angst om gebruik te maken van de GA. Ook zullen er minder huurders zijn van ruimtes, stijgen de kosten als gevolg van gezondheidsmaatregelen en dalen de horeca-inkomsten. In september 2020 is een analyse uitgevoerd en is besloten om €228K aan corona noodsteun over de periode van januari tot september 2020 te verstrekken. Naast deze steun hebben GA kosten gereduceerd en ingeteerd op beschikbare reserves. Over de gehele linie is de financiële positie van de GA in 2020 verzwakt. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.580.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
De financiële situatie wordt samen met gemeenschapsaccommodaties en de koepelorganisatie SMAV in de gaten gehouden. Waar mogelijk worden rijksmiddelen aangewend. Tot slot zal er in 2021, als onderdeel van corona steun tranche 2 onderzocht worden of er alternatieve vormen van (financiële) steun mogelijk zijn. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 790.000 |
09. Risico: Juridische risico’s
Toelichting risico: | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 775.000 |
10. Risico: Opheffing bevriezing accres gemeentefonds
Toelichting risico: | |
Het accres van het gemeentefonds is gekoppeld aan een deel van de Rijksuitgaven. Omdat de uitgaven van het Rijk tijdens de crisis verschuiven naar het deel dat niet gekoppeld is aan het gemeentefonds, zouden zonder maatregelen, daardoor de uitkeringen uit het gemeentefonds dalen. Als maatregel is besloten het accres voor 2020 en 2021 te bevriezen. Voor 2022 en verder levert dit een risico op. Op het moment waarop de koppeling aan de Rijksuitgaven weer van kracht wordt, is het instapniveau voor het accres. Als dit hoger of lager ligt dan de Rijksuitgaven zoals deze nu op basis van de voorjaarsnota zijn vastgesteld voor 2022 en verder leidt dit tot een voordeel of een nadeel, dat ook nog een meerjarig kan fluctueren. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De omvang van dit risico is gebaseerd op de € 15 per inwoner die in het verleden door het Rijk als bandbreedte is gehanteerd om herverdeeleffecten tussen gemeenten te baseren. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Als beheermaatregel is in de prognose omvang gemeentefonds rekening gehouden met een daling van de economie. Daarnaast wordt via deze risicomelding in het weerstandsvermogen rekening gehouden met dit risico. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 750.000 |
11. Risico: Afval
Toelichting risico: | |
Voor het product afval is de impact lastig te bepalen. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Op basis van historische gegevens werd een miljoen reserve aangehouden. Door het resultaat 2020 (en voorgaande jaren) is de reserve echter uitgeput. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Sturing op scheidingsgedrag waardoor dure afvalstromen beter worden gescheiden in goedkope (duurzame) afvalstromen. De sturing zal bestaan uit de inzet van communicatie campagnes op onder andere Facebook en Venlo online. Daarnaast heeft de afval-inzamelaannemer als een van zijn doelstellingen in het contract om verbeterplannen aan te dragen voor 5% betere afvalscheiding binnen 2 jaar te realiseren. Structurele effecten kunnen worden doorberekend in het tarief afvalstoffenheffing in de eerstvolgende begroting. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 750.000 |
12. Risico: Veiligheidsregio
Toelichting risico: | |
De veiligheidsregio heeft in mei een begroting ingediend voor 2021 en verder. In deze begroting zijn diverse belangrijke aandachtspunten niet opgenomen waar nog onduidelijkheid over is, met name de vrijwillige brandweer. Als er meer duidelijkheid is zal er een gedetailleerde zienswijze worden ingediend en volgt er mogelijk een begrotingswijziging. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 948.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De impact van de Corona taken alsmede brandweervrijwilligers is nog niet bekend en zeer moeilijk in te schatten. Uitgangspunt dat we hanteren is dat extra werkzaamheden i.v.m. Corona ook volledig door het rijk gecompenseerd worden. Daarom houden we hier geen rekening met een mogelijk verhoging van de gemeentelijke bijdrage. In de praktijk zal een deel van de extra interne kosten mogelijk niet vergoed worden. Inschatting hiervoor is ongeveer 1% van de gemeentelijke bijdrage van € 12 mln (dit is €120.000). Voor de brandweer vrijwilligers wordt een bandbreedte ingeschat tussen de € 2 en 7 mln voor de gehele veiligheidsregio. Als gemeente Venlo leveren wij een bijdrage van ongeveer 20,7% van de totale begroting van de Veiligheidsregio. Hierdoor is 20,7% over € 4 mln (helft van de bandbreedte tussen € 2 en 7 mln) afgerond € 828.000. Totaal ingeschat risico is € 948.000 (828.000+120.000). | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
We zijn in nauw contact met de veiligheidsregio over beide onderwerpen. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 711.000 |
13. Risico: Basis op orde Groenvoorzieningen
Toelichting risico: | |
Ongeveer 40% van het groen in Venlo heeft een matige tot slechte kwaliteit. De middelen voor de benodigde boom- en groenvervangingen en duurzaam bosbeheer ontbreken. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 942.780 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het bedrag is gebaseerd op een regulier vervangingspercentage van 3 % per jaar van ons groenareaal aan heesters, bodembedekkers, vaste planten en hagen. Voor bomen is een vervangingspercentage van 0,5 % aangehouden. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Op basis van het recent vastgestelde beheerplan Groen en Water wordt bepaald welke financiële inzet nodig is om de basis van de groenvoorzieningen op orde te houden. Dit zal bij de begroting 2022 worden opgevoerd. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 707.085 |
14. Risico: BV Campus Vastgoed
Toelichting risico: | |
Financiering | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 2.319.600 |
Onderbouwing financiële impact: | |
zie hierboven | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Periodiek wordt de gemeente Venlo geïnformeerd over de stand van zaken rondom de exploitatie. Jaarlijks wordt aan de hand van een eventuele herziening van de risico-simulatie onze risico-paragraaf geactualiseerd. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 579.900 |
15. Risico: Provinciale subsidie Vastenavondkamp
Toelichting risico: | |
In het Masterplan Blerick is opgenomen dat de Vastenavondkamp een pilot vormt voor wijkgericht werken. De aanpak in de Vastenavondkamp vindt plaats in samenwerking met de woningcorporaties Woonwenz en Antares en de provincie Limburg en heeft een periode van 4 jaar (2019-2022). De provincie Limburg verstrekt haar bijdrage in de vorm van een subsidie. Deze subsidie wordt in delen verstrekt. Inmiddels is een bedrag van €425.00 aan subsidie ontvangen. Het overleg met de provincie Limburg inzake aanvullende subsidies vindt nog plaats. Ontvangst van aanvullende subsidie is daarmee nog onzeker. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 2.175.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De provincie heeft vanuit de Sociale Agenda een subsidie in het vooruitzicht gesteld van € 1 miljoen en vanuit duurzaamheidsmiddelen € 1,6 miljoen. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Indien geen aanvullende subsidie wordt verstrekt vanuit de provincie Limburg wordt het ambitieniveau van de aanpak in de Vastenavondkamp bijgesteld. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 543.750 |
16. Risico: Grondexploitatie - Tijdelijk beheer
Toelichting risico: | |
Het tijdelijk beheren van gronden en panden binnen de grondexploitatie leidt tot kosten van beheer en onderhoud. Indien de verkoop van deze gronden en panden stagneert (zie ook risico grondverkoop) zal de periode van tijdelijk beheer ook langer doorlopen waardoor het risico bestaat op extra kosten binnen de grondexploitatie. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 700.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Het beheer tijdig uit te voeren waardoor kosten beperkt kunnen worden. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 525.000 |
17. Risico: BUIG Uitgaven
Toelichting risico: | |
Voor 2021 is een prognose gemaakt van de ontwikkeling van het bijstandsvolume en de bijbehorende uitgaven, aansluitend op de prognose van 2020. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Op grond van de scenario's van het CPB verwachten we voor 2021 € 48.511.125 aan uitgaven voor de BUIG. Als de economische gevolgen van de coronacrisis zwaarder zijn dan waar dit scenario op is gebaseerd, stijgen de uitgaven. Hiervoor nemen we € 1.000.000 op als risico. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
We beheersen het risico door in te blijven zetten op uitstroom uit de bijstand. Hiervoor zijn diverse projecten opgezet in samenwerking met het WerkgeversServicePunt. We willen alle kansen benutten. Naast de aandacht voor begeleiding richting arbeidsmarkt zorgen we ervoor dat alleen diegenen een uitkering krijgen die er ook daadwerkelijk recht op hebben. We doen dit door streng te zijn aan de poort. Tijdens de looptijd van de uitkering handhaven we de opgelegde verplichtingen. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 500.000 |
18. Risico: Beschermd wonen
Toelichting risico: | |
Risico in 2021 m.b.t. de uitname wlz (noot Ine; vlgs mij kort zeggen dat het betreft de overgang van clienten vanuit W naar de WLZ). In de begroting is uitgegaan van een aanname. De definitieve uitname is pas uiterlijk 1 juli 2021bekend. Dit kan een positief danwel negatief effect hebben op de budgetten PGB, ZIN en eigen bijdrage. Bij de inkoop is in elk geval een passage opgenomen dat de ingekochte aantallen nog naar beneden of naar boven bijgesteld kunnen worden agv de definitieve uitname. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De inschatiing is dat 20 clienten meer of minder de overstap maken. Een gemiddelde plek BW en BT schatten we in dit geval in op € 50.000. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
1. In de septembercirculaire 2020 zijn nog middelen toegevoegd aan de integratie uitkering van het Rijk. Voor het product beschermd wonen als gevolg van prijs en volume stijging. Bij een negatief resultaat in 2021 kan hier een beroep op worden gedaan. 2. Door een voorbehoud in de contracten kunnen aantallen plekken nog naar boven of naar beneden worden bijgesteld. 3. Door de toegang en intensief relatiemanagement monitoren we het aantal clienten dat de overstap maakt naar de Wlz. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 500.000 |
19. Risico: Bedrijfsgevolgschade brand
Toelichting risico: | |
Directe schades (herbouw gebouw, etc.) zijn verzekerd via de brandverzekering. Er is echter ook sprake van indirecte schade en gevolgschade. Doordat materieel of materialen verloren zijn gegaan zullen aannemers of externen ingeschakeld moeten worden voor het uitvoeren van werkzaamheden en/of continuering van de dienstverlening. Die kosten zijn niet verzekerd en vallen dus onder het deel risico. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 5.000.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
60 voertuigen en materiaal huren of werk uitbesteden voor de duur van 3 jaar. 60 voertuigen * 3 jaar * € 15.000 per jaar = € 2.700.000. Materiaal huren € 2.300.000. In plaats van huren voertuigen en materieel is de schatting voor uitbesteden van het werkpakket van vergelijkbare orde € 5.000.000. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
De huidige maatregelen zoals blusvoorzieningen en brandmeldinstallaties kunnen niet het risico niet elimineren maar verkleinen het risico wel. Extra verzekeringen is extreem duur en de kans op het risico is erg klein. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 500.000 |
20. Risico: BTW Compensatiefonds
Toelichting risico: | |
Het BTW-compensatiefonds en het gemeentefonds zijn communicerende vaten. Een restant in enig jaar in het BTW-compensatiefonds wordt toegevoegd aan het gemeentefonds, een tekort in het BTW-compensatiefonds wordt onttrokken aan het gemeentefonds. Omdat de omvang van de declaraties uit het BTW-compensatiefonds stijgt, is de verwachting dat hier komende jaren een tekort op gaat ontstaan. Dit leidt dan tot een korting op de algemene uitkering uit het gemeentefonds. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 800.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Dit risico laat zich moeilijk financieel kwantificeren. De begroting 2021-2024 gaat in de basis over 4 jaar. Volgens het beleid bedraagt een op te voeren risico tenminste € 200.000. Op basis hiervan wordt het risico vooralsnog bepaald op 4 x € 200.000 = € 800.000 | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Op basis van de miljoenennota die in september 2020 wordt gepresenteerd, kan dit risico mogelijk verder financieel gekwantificeerd worden. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 400.000 |
21. Risico: Herverdeling Gemeentefonds
Toelichting risico: | |
In opdracht van de beheerders van het gemeentefonds (minister van BZK en staatssecretaris van Financiën) hebben Cebeon en AEF een nieuw verdeelmodel voor de gemeentelijke kosten ontwikkeld. De feitelijke impact van deze herverdeling van de algemene uitkeringen uit het gemeentefonds voor Venlo is nog onbekend. Via de komende circulaires verwachten wij hierover meer duidelijkheid te krijgen. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 800.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Dit risico laat zich moeilijk financieel kwantificeren. Daarom wordt uitgegaan van het minimumniveau van een strategisch risico op basis van het beleidskader en het aantal jaren dat in de begroting zichtbaar is. Dit betekent: 4 jaar x € 0,2 miljoen. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Beheersen door in de omvang van de dotatie aan de weerstandscapaciteit rekening te houden met dit risico. Indien dit risico zich effectueert heeft dit een structureel effect. Dit kan dan opgevangen worden door de dotatie af te ramen (mits hier aan de voorkant rekening mee wordt gehouden). | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 400.000 |
22. Risico: Covid: WMO extra ondersteuningsvragen
Toelichting risico: | |
Duidelijk wordt dat een deel van de personen die corona (ziekteverschijnselen) hebben gehad, hier nog lange tijd beperkingen door ondervinden in hun functioneren. Dit betreft zowel personen die opgenomen zijn geweest in het ziekenhuis, als mensen die thuis ziek zijn geweest. Het kan daarbij zowel gaan om fysieke beperkingen, zoals bijvoorbeeld kortademigheid, als om cognitieve beperkingen (problemen met concentratie, geheugen) of mentale of psychische problemen. Dit kan ook een effect op de totale thuis/gezinssituatie hebben. Ook bestaat de mogelijkheid bestaat dat een deel van deze personen chronische beperkingen zullen houden. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 750.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Zoals aangegeven is de omvang van de mogelijke extra ondersteuningsvraag als gevolg van corona op dit moment onmogelijk in te schatten. De aanname van 3% extra kosten is dan ook niet nader te onderbouwen | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Als inwoners een verzoek om maatwerkondersteuning doen, zal dit op de gebruikelijke wijze door het sociaal wijkteam worden beoordeeld. Alvorens maatwerkondersteuning in beeld komt, zal beoordeeld worden of ondersteuning vanuit het voorliggend veld of van voorliggende voorzieningen voldoende passend is. Bij de beoordeling van een ondersteuningsvraag weegt ook mee, of herstel of verbetering mogelijk is. Ondersteuning vanuit de Wmo is waar mogelijk gericht verbetering of herstel van de zelfredzaamheid, zodat de inwoner weer op eigen kracht of met hulp uit het eigen netwerk verder kan. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 375.000 |
23. Risico: Wsw - Corona-effecten op Toegevoegde Waarde
Toelichting risico: | |
Met de Wsw geeft de gemeente (via de WAA) uitvoering aan haar wettelijke verplichting tot werkverschaffing aan arbeidsbeperkte medewerkers. De financiering van de Wsw bestaat voor een groot deel uit rijksfinanciering, een kleiner deel exploitatieresultaat (detacheringsvergoedingen) en nog kleiner deel gemeentelijke tekortfinanciering. De koers van de afgelopen jaren is gericht op het verbeteren en vergroten van het bedrijfsresultaat. Naast beperking van kosten, bestaat dat in hoge mate in verhoging van opbrengsten. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 400.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Uitgaande van een forse economische dip en bijbehorende daling van de tarieven (daling detacheringsinkomsten), schatten we de Financiële impact van dit risico voor de gemeente Venlo in op € 400.000. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Een tegenvallende economie en daar volatiel op reagerende arbeidsmarkt is een voor de gemeente nauwelijks te beheersen of beïnvloeden risico. De geschiedenis leert dat de reactie van de eveneens medebewind-verantwoordelijke rijksoverheid enigszins vertraagd zal zijn, waardoor de eerste klappen naar verwachting door de lokale overheid genomen zullen moeten worden. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 300.000 |
24. Risico: Toeristenbelasting
Toelichting risico: | |
De coronacrisis raakt de toeristische sector direct en hard, derhalve is er een reëel risico dat de daadwerkelijke inkomsten uit toeristenbelasting in 2021 afwijken van het begrote bedrag van € 1,9 miljoen echter die afwijking kan nu niet onderbouwd geraamd worden. Op dit moment is het onmogelijk om een goede inschatting te maken van de inkomsten uit toeristenbelasting in 2021. Het ontbreekt aan een duidelijk beeld van het verdere verloop van de coronacrisis, daarmee hebben we niet scherp wat de impact ervan op de sector is en dus ook niet op de toeristenbelastinginkomsten. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 570.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Momenteel is een lockdown van kracht, waardoor de toeristische sector -als er al gasten ontvangen kunnen worden- sterk beperkt is in capaciteit. Dat resulteert in fors minder overnachtingen en dito inkomsten uit toeristenbelasting. De verwachting is dat corona(maatregelen) tot en met juni behoorlijke impact op de sector hebben. Ervan uitgaande dat de toenemende vaccinatiegraad en het mooie weer dit voorjaar versoepelingen mogelijk maken, is een goede zomer niet uitgesloten. Daarbij kunnen de resultaten per deelsector en accommodatie sterk verschillen. In hoeverre er in het najaar een opleving van het virus plaatsvindt waarvoor beperkende maatregelen nodig zijn, is nu onduidelijk. De mogelijke gevolgen van hypothetische situaties zoals een recessie en bedrijfssluitingen zijn buiten beschouwing gelaten. Blijken deze aan de orde, dan pakken de inkomsten uit toeristenbelasting lager uit. Een gemiddelde bezetting van 70% over de hele verblijfsrecreatieve sector past bij dit scenario. De financiële impact van dit scenario is grofweg 30% van de begrootte toeristenbelastingopbrengst 2021, zijnde € 570.000. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Dit risico is niet te beheersen, de inkomsten uit toeristenbelasting zijn het directe gevolg van het aantal overnachtingen. Wel proberen we als gemeente en regio Venlo de sector weer zo snel en goed mogelijk in het zadel te helpen, onder andere door het pakket coronamaatregelen. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 285.000 |
25. Risico: Taakstelling WMO
Toelichting risico: | |
De begrote bedragen op de diverse Wmo-producten zijn naar onze mening realistisch geraamd en omvatten een stevige opgave tot transformatie: meer problemen eerder oppakken in het voorliggend veld tegen lagere kosten, minder doorzetten naar maatwerkvoorzieningen. De aangedragen extra maatregelen zijn hier nog een schepje bovenop. Deze maatregelen vragen van wijkteams en aanbieders/zorgverleners partijen extra of andere inzet en kunnen daarnaast negatieve gevolgen voor inwoners/cliënten hebben. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 350.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Enkele van de extra maatregelen zullen negatieve gevolgen hebben voor Wmo-cliënten: wachtlijsten, ander aanbod dan gewenst, of doorverwijzing naar de Wlz terwijl ze dat (nog) niet willen. Andere extra maatregelen hebben gevolgen voor aanbieders: zij zullen niet in alle gevallen de in hun ogen passende ondersteuning op het goede moment kunnen bieden. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Alert en scherp relatiebeheer, zowel bij aanbieders in het voorliggend veld als bij aanbieders van maatwerkvoorzieningen; | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 262.500 |
26. Risico: BUIG Budget
Toelichting risico: | |
Het budget voor de BUIG laat de afgelopen jaren grote fluctuaties zien. Deze fluctuaties worden veroorzaakt door wijzigingen in het verdeelmodel en door aanpassingen in het macro-budget voor de BUIG. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De Financiële impact: betreft een schatting op een budget van ongeveer € 45 miljoen. Ook bij percentueel kleine afwijkingen, is er op zo'n budget dus al snel sprake van in absolute zin grote bedragen. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Het BUIG budget dat we van het Rijk ontvangen kunnen we niet beïnvloeden. Dit risico kunnen we alleen accepteren. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 250.000 |
27. Risico: Onderhoudsvoorziening vastgoed
Toelichting risico: | |
Tweede helft 2020 wordt een aanbesteding op de markt gezet om nieuwe MJOP'S te laten vervaardigen voor het totale vastgoed eigendom van de gemeente Venlo. In deze aanbesteding worden gelijktijdig de duurzaamheidsmaatregelen mee uitgevraagd die benodigd zijn om tot duurzame en bijna energie neutrale gebouwen te komen. De uitkomst van deze inventarisatie is pas aan het einde van 2020 in beeld gebracht. Het risico bestaat dat in de nieuwe (D)MJOP's de huidige dotatie aan deze voorziening niet meer toereikend is en deze aangepast dient te worden om de meerjarige onderhoudsvoorziening op orde te houden en deze niet leeg kan lopen. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De basis is niet op orde. Er zullen maatregelen in beeld worden gebracht om de gebouwen in eigendom van de gemeente op een gewenst conditieniveau te brengen en te behouden, Daarnaast zal er uitvoering gegeven dienen te worden aan de duurzaamheidsambities die gemeente heeft die ook voor haar gebouwen van toepassing zijn. De financiële impact daarvan is nu nog onbekend. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Tweede helft 2020 worden aanbesteding op de markt gezet om alle gebouwen van de gemeente Venlo aan een inspectie te onderwerpen en maatregelen en financiële gevolgen in beeld te brengen. Daarmee verkrijgen we nieuw inzicht in de werkzaamheden die in onderhoud aan de gebouwen uitgevoerd dienen te worden en deze op een vastgesteld conditieniveau te houden voor de toekomst. We krijgen daarmee een nieuwe meerjaren onderhoudsplanning met daarin uit te voeren werkzaamheden en daarbij benodigde financiële middelen. Daarmee verkrijgen we beheer op onze vastgoed eigendommen en inzicht in de daarbij behorende financiële middelen. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 250.000 |
28. Risico: Rijbewijzen
Toelichting risico: | |
Op 1 oktober 2018 is de pilot “Digitaal aanvragen rijbewijzen” gestart. De pilot is gestart met 15 deelnemende gemeenten en is sinds 1 april 2019 uitgebreid naar, op dit moment, 29 deelnemende gemeenten (o.a. Heerlen, Maastricht en Eindhoven). Het aantal deelnemende gemeenten wordt steeds uitgebreid. Doel van de pilot is om de verlenging van een rijbewijs én de categorie-uitbreiding van een rijbewijs digitaal, door de burger zelf, op een veilige en snelle manier te realiseren. Mocht deze pilot landelijk worden ingevoerd dan betekent dat dat de gemeente in het digitale proces alleen betrokkene is bij de uitreiking van het rijbewijs. De gemeente blijft dan, vooralsnog, wel verantwoordelijk voor de eerste aanvraag van een rijbewijs, de omwisseling van het buitenlandse rijbewijs en bij de vernieuwing van het rijbewijs na verlies of diefstal (totaal: circa 10 procent). Het totaal aantal verstrekte rijbewijzen in Venlo bedroeg in 2020 10.139 ( 2019: 11.625). | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 330.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De gemeente zal indien de pilot succes vol is en 1-op-1 landelijk tot aanpassen van het vernieuwen van het rijbewijs leidt, maximaal 90 % van de gemeenteleges rijbewijzen mislopen (afhankelijk van het scenario). | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Daar staat op termijn een verschuiving van personeel tegenover van rijbewijzen naar reisdocumentenpiek (5 jaren)vanaf najaar 2023-begin 2024. De verwachting is dat er 4 tot 5 keer zoveel aanvragen reisdocumenten zijn ten opzichte van 2019/ 2023. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 247.500 |
29. Risico: Frictiekosten inwerkingtreding Omgevingswet
Toelichting risico: | |
De veranderopgave als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet is groot. Er zullen functies verdwijnen, veranderen en nieuwe ontstaan. De verwachting is dat geïnvesteerd moet worden in omscholing van medewerkers wiens takenpakket verdwijnt. Eveneens wordt rekening gehouden met de mogelijkheid dat vanaf inwerkingtreding Omgevingswet niet alle medewerkers op een passende formatie blijken te zijn geplaatst. Aangezien de veranderingen die de Omgevingswet met zich brengt na inwerkingtreding geleidelijk voltrekken, zal de frictie naar verwachting zich over meerdere jaren uitstrijken. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 487.500 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Omscholing 15 medewerkers in de periode 2022-2024: €112.500 Bovenformatieve formatie 15 medewerkers 0,5 jaar in de periode 2022-2024: €375.000 | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Tijdig en geleidelijk anticiperen op de veranderopgave van de Omgevingswet. Venlo is vroegtijdig - eind 2018 - gestart met het bijscholen van medewerkers. Bij het ontstaan van vacatures zal zoveel als mogelijk rekening worden gehouden met de nieuwe situatie. Daarbij wordt gedacht aan de nieuwe vereiste competenties alsook het niet of anders (b.v. flexibele schil) invullen van vacatures. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 243.750 |
30. Risico: Openbare Verlichting
Toelichting risico: | |
In de gemeente Venlo onderhouden en beheren we alle lichtmasten en armaturen (± 22.000 stuks) en voor het gedeelte ‘oud Venlo’ ook het ondergrondse netwerk (verder VenloNet). | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 300.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De € 300.000 is gebaseerd op een onderzoek uit 2014 waarin wordt gesteld dat 70% van het ondergronds net in 40 jaar kan worden vervangen voor een bedrag van 300.000 per jaar. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Er loopt een onderzoek naar het afstoten van Venlonet met om te kunnen bepalen of dit leidt tot lagere kosten in de toekomst. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 225.000 |
31. Risico: Uitbreiding bargeterminal
Toelichting risico: | |
Private partijen (faillissement): erfpachtcanon en royalty's worden niet langer ontvangen, waardoor kapitaallasten niet meer gedekt zijn. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 800.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Private partijen (faillissement): € 300.000 gebaseerd op 2 jaar erfpacht verlies | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Erfpacht overeenkomst mag eerste 10 jaar niet opgezegd worden. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 200.000 |
32. Risico: Functioneel leeftijdsontslag (FLO)
Toelichting risico: | |
Bij de overgang van de Brandweer naar de Veiligheidsregio in 2011 is besloten dat Gemeente Venlo verantwoordelijk blijft voor kosten Functioneel Leeftijdsontslag (FLO) en 2e loopbaanbeleid van het Brandweerpersoneel district Venlo. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 400.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De werkelijke kosten FLO voor 2020 zijn €200.000 hoger dan opgenomen in de voorziening voor de jaarschijf 2020. Uitgaande van 2020 is de verwachting dat de kosten voor 2021 ook hoger zullen zijn. Naar verwachting 2 jaar van elk € 200.000 aan kosten. Een nadere onderbouwing zal het komend jaar duidelijkheid moeten geven over de exacte bedragen. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Er is door de Veiligheidsregio Limburg Noord een geactualiseerde meerjarige onderbouwing van de verplichtingen inzake FLO aangeleverd. Na besluitvorming in het jaarrekeningtraject zal een voorziening worden gevormd waarmee het risico op basis van de actuele berekeningen is afgedekt. Resteert het risico dat op basis van afwijkende besluitvorming door de VRLN ( bijvoorbeeld ten aanzien van eventuele vervroegde uitdiensttreding) en HR beleid de uiteindelijke kosten hoger uit zullen vallen dan geraamd. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 200.000 |
33. Risico: BTW Sport
Toelichting risico: | |
Met het verruimen van de btw-sportvrijstelling per 1 januari 2019 is het landschap van de financiering van sportaccommodaties veranderd. Het recht op vooraftrek van btw vervalt. Het betreft BTW die aan gemeenten in rekening is gebracht over de kosten die toerekenbaar zijn aan de ter beschikkingstelling van sportaccommodaties. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 350.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De btw van de in de begroting opgenomen kosten voor sport (exploitatielasten én investeringen) komen voor compensatie in aanmerking. Jaarlijks is voor deze specifieke uitkering (SPUK Sport) landelijk een plafond beschikbaar. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
In de begroting is rekening gehouden met SPUK-uitkering van 12%, gebaseerd op de berichtgeving over 2019. Over de inkomsten hoeft per 2019 géén btw-afdracht meer plaats te vinden. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 175.000 |
34. Risico: Impact niet realiseren planning upgrade CRM
Toelichting risico: | |
Indien de in-productiedatum van de nieuwe versie van het zaaksysteem CRM niet wordt gerealiseerd op 6 juli 2020 kan dat financiële gevolgen hebben. Het project Upgrade zaaksysteem is een deelproject onder het project PRIO. Er is een risico op verhoogde licentiekosten: +/- € 350.000. E.e.a. heeft te maken met een verouderd licentiemodel welke z.s.m. aangepast dient te worden. Dit was geborgd binnen het project. Indien de planning niet wordt gerealiseerd zal er een inspanning moeten plaatsvinden op de bestaande CRM omgeving om de licentie aanpassingen te realiseren. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 350.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het verouderde bestaande zaaksysteem (CRM) omgeving zou in juli 2020 voorzien worden van de benodigde vernieuwing. Dit zowel technisch alsmede het aantal type gebruikers hiervan. Dit laatste is dan weer gerelateerd aan een licentieovereenkomst. Deze is tevens verouderd en dient ook te worden herwaardeerd. Indien deze herwaardering niet plaatsvindt met de vernieuwing van de software zal dit toch moeten plaatsvinden op de oude software omgeving. Als dat niet wordt gerealiseerd bestaat de Kans dat er een financiële correctie gaat plaatsvinden met terugwerkende kracht, met een hoogte van 350.000 euro. | |
Risicostrategie: | Vermijden |
Beheersmaatregelen: | |
Er is een mogelijkheid om CRM2011 met licenties anders in te richten. Enkel zal de inspanning (3 FTE van 1 week) maar enkele weken nodig zijn. Dit is een onnodige inspanning als het projectresultaat zo spoedig mogelijk wordt behaald. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 175.000 |
35. Risico: Covid - naheffing parkeerbelastingen
Toelichting risico: | |
Vanwege corona -covid.19 en de economische teruggang daalde het aantal bezoekers in de binnenstad die met de auto komt. Een aanzienlijk deel van de naheffingsaanslagen parkeerbelastingen wordt dientengevolge niet gerealiseerd. Rond de zomer 2020 trok het aantal bezoekers weer voorzichtig aan. Als gevolg van de lock down van de meeste winkelbranches minimaliseerde het aantal bezoekers aan de binnenstad opnieuw. Hoe het zich verder ontwikkelt is diffuus. Op basis van de afgelopen periode wordt een lagere jaaropbrengst verwacht in 2021. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 300.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het bezoekersaantal blijft achter op de begroting en de verwachting is dat de impact van covid 19 zich ook in het gehele kalenderjaar 2021 laat zien. Op basis van de huidige bezettingsgraad verwachten we lagere baten. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
De gemeente heeft nauwelijks invloed op het aantal bezoekers dat met de auto naar de binnenstad komt, gezien de pandemie. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 150.000 |
36. Risico: Zwembad de Wisselslag
Toelichting risico: | |
In oktober 2019 heeft de gemeenteraad besloten dat er een nieuw zwembad wordt gebouwd. Het programma van eisen wordt gemaakt in 2020, in 2021 vindt de aanbesteding plaats, in 2022 wordt gestart met de bouw en in 2024 zal het nieuwe zwembad geopend worden. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 300.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De uitgaven in 2020 die niet begroot waren zorgen voor extra kosten boven op het krediet (de begrote uitgaven conform rapport Volantis). Voor de komende jaren is de verwachting dat er zich meer zaken voor zullen doen die niet begroot zijn. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Deze extra kosten kunnen niet voorkomen worden, het is inherent aan de leeftijd van het gebouw en de installaties. Wij blijven monitoren en afwijkingen melden. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 150.000 |
37. Risico: Meldplicht datalekken
Toelichting risico: | |
De gemeente is verplicht een (ernstig) datalek binnen 72 uur te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). En soms moet de gemeente het datalek ook melden aan de betrokkenen (de mensen van wie de persoonsgegevens zijn gelekt). | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het gevolg van nalatige informatieveilgheid kan een datalek zijn. Een datalek heeft tot nu toe binnen de gemeente Venlo niet geleid tot financiële impact. De financiële risico's zijn echter dermate hoog (zeker met de AVG) dat deze ervaringscijfers niet leiden tot geen financieel risico. Het bedrag van 200.000 euro is een inschatting welke reëel kan plaatsvinden. | |
Risicostrategie: | Vermijden |
Beheersmaatregelen: | |
In 2017 is de interne procedure meldplicht datalekken geïmplementeerd waardoor het eenvoudiger is om een datalek tijdig te melden. De kans op overtreding van de meldplicht is hiermee verkleind. De kans op datalekken kan verkleind worden door middel van de in het kader van informatieveiligheid en privacy te implementeren maatregelen alsmede door opleiding en bewustmaking van medewerkers. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 150.000 |
38. Risico: Privacy
Toelichting risico: | |
Binnen de gemeente Venlo wordt veel gewerkt met persoonsgegevens van burgers, medewerkers en (keten)partners. Persoonsgegevens worden voornamelijk verzameld voor het goed uitvoeren van gemeentelijke wettelijke taken. Alle betrokkenen moeten erop kunnen vertrouwen dat de gemeente zorgvuldig en veilig met deze persoonsgegevens omgaat. Nieuwe technologische ontwikkelingen, innovatieve voorzieningen, globalisering en een meer digitale overheid stellen steeds hogere eisen aan de bescherming van gegevens en privacy. Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Op grond van de AVG zijn organisaties verplicht om hun bedrijfsvoering dusdanig in te richten dat zij kunnen aantonen dat zij voldoen aan privacywet- en regelgeving en hebben burgers meer controle over hun eigen data dan voorheen. Overtreding van privacywetgeving brengt aanzienlijke risico's met zich mee. Indien er sprake is van een privacy incident (bijvoorbeeld een datalek of het niet waarborgen van rechten van betrokkenen) kunnen burgers schadeclaims indienen en hun vertrouwen in het bestuur verliezen, kan er sprake zijn van een forse politieke impact en kan de Autoriteit Persoonsgegevens (de Nederlandse toezichthouder) een last onder dwangsom, een bindende aanwijzing of een bestuurlijke boete opleggen. Niet alleen het bestuursorgaan dat privacywetgeving overtreedt kan een bestuurlijke boete krijgen maar tevens de individuele bestuurder. De maximale boete die de Autoriteit Persoonsgegevens op kan leggen bedraagt 20 miljoen euro. De hoogte van een op te leggen boete is afhankelijk van de ernst van een overtreding en de omstandigheden van het geval. | |
Kans: | 75% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het risico dat privacywetgeving overtreden wordt is groot. Het financiële risico dat hieraan verbonden is zal erg verschillen per overtreding. Als er bijvoorbeeld één brief met persoonsgegevens naar een verkeerd adres verzonden is heeft dat veel minder potentiële financiële impact dan wanneer de Autoriteit Persoonsgegevens een boete op zou leggen omdat de gemeente geen verwerkingsregister heeft. De financiële gevolgen van reputatieschade en/of politieke impact zijn nauwelijks te kwantificeren. Een aantal risico's is sinds de afsluiting van een cyberriskverzekering afgedekt waardoor het restrisico minimaal is. Gezien bovengenoemde variabelen kan de financiële impact van het risico slechts gezien worden als aanname. De daadwerkelijke financiële impact en daarmee de benodigde weerstandscapaciteit kan aanzienlijk afwijken. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Aanstelling Functionaris Gegevensbescherming (wettelijke verplichting) t.b.v. intern toezicht en advisering (status: gereed). Aanstelling privacy officer t.b.v. uitvoering en implementatie gestelde kaders en advisering aan proceseigenaren (status: gereed). Inventarisatie risico's in het kader van het verwerkingsregister (wettelijke verplichting) (status: inventarisatie gereed, implementatie onderhanden). Analyse risico's d.m.v. DPIA's (status: vastgestelde procedure en plan van aanpak, implementatie onderhanden werk). Maatregelen: aangaan van verwerkersovereenkomsten en convenanten met externe partijen (status: onderhanden werk), technische en organisatorische maatregelen (zie het risico informatieveiligheid), bewustwording en training (status: voortdurend punt van aandacht), privacybeleid (status: gereed), beleggen verantwoordelijkheden, waaronder benoeming portefeuillehouder (status: gereed), inrichting privacy services (status: vastgestelde procedures, implementatie onderhanden werk), monitoring en verantwoording (status: onderhanden werk). | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 150.000 |
39. Risico: Subsidie Upgrading Maaspoort
Toelichting risico: | |
Op 15 april 2014 is door de Provincie een subsidie van 3 mln. verleend aan de gemeente Venlo voor de renovatie en inrichting van de Maaspoort. Beide projecten zijn door de Maaspoort uitgevoerd, waren toen al nagenoeg gereed en inmiddels afgerond. De gemeente Venlo fungeert in dit dossier als doorgeefluik van de subsidie aan de Maaspoort. Middels een subsidiebeschikking aan de Maaspoort heeft de gemeente de subsidie met de daaraan verbonden voorwaarden doorgelegd naar de Maaspoort. De Provincie heeft inmiddels de subsidie 100% in voorschot uitgekeerd waarop het college van B&W heeft besloten de subsidie door te zetten naar de Maaspoort. Hiermee is voorkomen dat de Maaspoort in liquiditeitsproblemen komt. Inmiddels heeft de Maaspoort de subsidie verantwoord naar de gemeente toe en heeft het college de subsidie vastgesteld onder voorwaarden van een positief besluit van de Provincie op de eindverantwoording van de totale subsidie. Mocht de provincie niet in kunnen stemmen met de eindverantwoording kan dit gevolgen hebben voor de hoogte van het uiteindelijke subsidiebedrag van de Provincie aan de gemeente en daarmee op het vast te stellen subsidiebedrag door de gemeente aan de Maaspoort. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 1.500.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het is lastig in te schatten wat de gevolgen kunnen zijn van een mogelijk (deels) negatief besluit van GS. Omdat de verwachting is dat ongeveer de helft van de te verantwoorden kosten volledig aan de voorwaarden voldoet is uitgegaan van 50% van de subsidie als omvang van de financiële impact. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Actieve begeleiding van de Maaspoort bij de verantwoording van de subsidie. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 150.000 |
40. Risico: Informatieveiligheid
Toelichting risico: | |
Het belang van informatieveiligheid komt nadrukkelijk in beeld vanuit de privacywetgeving en vanuit bedrijfscontinuïteit. Risico's zijn aanwezig in de vorm van bijv. hackers die in onze systemen kunnen komen (aanvallen van ransomware). Gevolgen hiervan kunnen zijn: verlies van vertrouwen van burgers, reputatieschade, politieke impact en als laatste bestuurlijke boete voortvloeiend uit privacywetgeving. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Onvoldoende beveiliging kan leiden tot uitval van dienstverlening. Een ransomeware aanval kan leiden tot herstelkosten en aanverwante kosten om de dienstverlening weer te herstellen. | |
Risicostrategie: | Vermijden |
Beheersmaatregelen: | |
Het project Informatieveiligheid zal in 2020 doorgaan met het uitvoeren van de maatregelen zoals gesteld in het plan Informatieveiligheid 2020. Doel is om het project te beëindigen en de werkzaamheden in de lijnorganisatie in te bedden. Implementatie van verplichtingen voortvloeiend uit de BIO krijgt voorrang in 2020. Hieronder vallen ook de dataclassificaties en risicoanalyses. Tevens wordt de cyberverzekering gecontinueerd voor privacy aansprakelijkheid, aansprakelijkheid voor netwerkbeveiliging; media-aansprakelijkheid digitale afpersing; herstelkosten wegens verlies van datagegevens; schade door bedrijfsonderbreking; telefoonfraude; cyber incident kosten etc. Dit betekent echter niet dat we ten alle tijden verzekerd zijn. Als voorwaarde geldt dat wij onze beveiliging goed op orde moeten hebben. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 100.000 |
41. Risico: Lagere inkomsten Registratie niet-ingezetenen (RNI)
Toelichting risico: | |
Er is voor 2021 een risico dat er lagere inkomsten gerealiseerd worden dan begroot op de registratie van niet-ingezetene (RNI) voor het BSN. Vanaf het voorjaar 2020 daalde het aantal klanten landelijk gezien vanwege de pandemie. Daarnaast zijn RNI-klanten vrij om naar een RNI-loket naar keuze te gaan. Op dit moment zijn er in Nederland 19 gemeenten met een RNI-loket. Het blijft voor Venlo van belang om zorg te dragen voor de aantrekking van klanten. Zo kunnen wachttijden en openingstijden de keuze van de klant beïnvloeden. Landelijke ontwikkelingen zijn op dit moment diffuus. Het risico bedraagt maximaal 50 procent. | |
Kans: | 50% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Niet-ingezetenen vragen sinds 2013 een BurgerServiceNummer aan bij de gemeente Venlo. 19 gemeenten zijn voor deze taak aangewezen, waardoor marktwerking ontstaat. Belangrijkste factor om het BSN in Venlo te halen is een korte wachttijd. Dit hangt samen met personele capaciteit, inrichting van de dienstverlening en de openingstijden. Indien de bezoekers vanwege een lange wachttijd besluiten om in een andere gemeente de registratie te doen, zullen de inkomsten dalen. De gemeente is afhankelijk van het aanbod. | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Er zorg voor dragen dat de afspraak-/ wachttijd op een concurrerend niveau blijft. Als openingstijden of personele inzet (worden) wordt beperkt, heeft dit consequenties voor de inkomsten. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 100.000 |
42. Risico: Herinrichting woonwagenlocaties
Toelichting risico: | |
Als gevolg van de lange doorlooptijd van met name het deelproject Kaldenkerkerweg en onvoorziene kosten zijn de geraamde investeringen hoger dan oorspronkelijke voorzien. Via de Vorap 2020 is het krediet opgehoogd van € 3,77 naar € 4,52 mln. De hogere kosten worden in principe gedekt door verwachte inkomsten uit verkoop en verhuur. Omdat hierover nog definitieve afspraken met afnemers gemaakt dienen te worden is sprake van een risico. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 345.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
geraamde verkoopwaarde locatie | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Voordat onomkeerbare investeringen worden gedaan in het project Kaldenkerkerweg wordt gestreefd naar meer duidelijkheid over de afname van de standplaatsen en woonwagens. Het kans op optreden van het risico wordt hierdoor beperkt | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 86.250 |
43. Risico: Lagere inkomsten leges Omgevingsvergunningen door bezwaar en beroep
Toelichting risico: | |
Binnen de begroting van de gemeente Venlo worden diverse inkomsten geraamd welke afhankelijk zijn van externe factoren. Daaronder vallen ook de inkomsten uit de bouwleges. Minder vergunningaanvragen voor de activiteit bouwen dan geprognosticeerd kunnen leiden tot lagere inkomsten uit de leges dan verwacht. Ook kan het zijn dat er door bezwaarprocedures en/of oninbare debiteuren minder geld binnenkomt of zelfs terugbetaald moet worden. Dit soort risico's kunnen over jaarschijven heengaan, omdat bezwaar- en/of inningsprocedures soms doorlopen naar het nieuwe jaar. Daarbij gaat het soms over grote projecten waarvoor dan ook hoge legesinkomsten staan geraamd. | |
Kans: | 25% |
---|---|
Financiële impact: | € 250.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
De € 250.000 betreffen de bouwleges die zijn gefactureerd aan, maar waarvoor de vorderingen nog niet zijn voldaan omdat de bezwaar/beroepsprocedures nog lopende zijn. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Beheersmaatregelen: zijn niet mogelijk. De legesverordening vereist dat de gemeente leges in rekening brengt voor het in behandeling nemen van een aanvraag omgevingsvergunning. Na facturatie staat nog altijd de mogelijkheid open tot bezwaar/beroep. Gezien de doorlooptijd van deze procedures komt het voor dat deze over jaarschijven heen gaan. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 62.500 |
44. Risico: Rente
Toelichting risico: | |
De financieringsrente voor gemeenten is al enige tijd substantieel lager dan onze interne rekenrente. Intern werd bij investeringsaanvragen voor nieuwe financieringen rekening gehouden met 2,5%. Met ingang van de begroting 2021 wordt dit percentage verlaagd naar 2%. Aangezien deze lagere rente nog gerealiseerd moet gaan worden op het moment dat de financieringen daadwerkelijk worden afgesloten voor de investeringen in de jaren 2021 en verder wordt voor deze renteaanpassing vergezeld van een risicomelding. Het risico bestaat eruit dat de rente met 1% stijgt ten opzichte van de geraamde 2%. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 570.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Een procent verhoging van de rente van 2,00% naar 3,00% zou cumulatief leiden tot €570.000 meer structurele rentelasten. In het weerstandsvermogen wordt eenmalig rekening gehouden met dit bedrag. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
De rente is niet beïnvloedbaar. Een eventuele stijging zal moeten worden geaccepteerd. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 57.000 |
45. Risico: Gladheidsbestrijding
Toelichting risico: | |
In de begroting is rekening met een gemiddeld weertype om te berekenen wat de kosten zijn voor gladheidbestrijding. Het weer is niet te voorspellen. Zowel het aantal keren uitrukken als de intensiteit van het uitrukken heeft invloed op de kosten. De variabele kosten zijn met name zout en uren (zowel intern als extern). | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 400.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Kosten voor gladheidbestrijding zijn begroot op € 90.000. In 2011 (strenge winter) waren de uitgaven ruim een half miljoen. Derhalve is het risico ca. € 400.000 | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Geen | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 40.000 |
46. Risico: Extra uitgaven als gevolg van. het niet voldoen aan de wettelijke norm
Toelichting risico: | |
Extra uitgaven als gevolg van het niet voldoen aan de wettelijke norm. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Wanneer we 100% zouden (moeten) toetsen en controleren aan wettelijke normen, zou dat een extra investering van 3 fte (€200.000,-) vergen. | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Meer financiële flexibiliteit nodig om de wettelijke taken op een verantwoord niveau uit te kunnen voeren. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 20.000 |
47. Risico: Calamiteiten
Toelichting risico: | |
Het betreft calamiteiten risico's die betreffen illegale stortingen, storm en hoogwater. Het zijn externe factoren waarop geen invloed is. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Het betreft een schatting op basis van voorgaande jaren | |
Risicostrategie: | Accepteren |
Beheersmaatregelen: | |
Geen | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 20.000 |
48. Risico: Grondexploitatie - Verwerving
Toelichting risico: | |
De gemeente wil graag vastgoed verwerven voor een enkel project. De kans bestaat dat dit uiteindelijk voor een hoger bedrag geschiedt dan momenteel voorzien. | |
Kans: | 10% |
---|---|
Financiële impact: | € 200.000 |
Onderbouwing financiële impact: | |
Risicostrategie: | Beheersen |
Beheersmaatregelen: | |
Goede en tijdige afspraken maken om te komen tot een acceptabele prijs voor beide partijen. | |
Benodigde weerstands-capaciteit: | € 20.000 |